Koska hän on ristiriitainen hahmo, hänelle sopisi seuraavat roolit:
- Messias
- pelastaja
- vapauttaja
- enkeli
- paholainen
- Antikristus
- kiusaaja
- tuomari
Millä tavalla Aliide Truu käyttäytyy puhdistajana?
Jos katsotaan tarkemmin mitä tapahtuu kertomuksessa, voidaan korostaa juonen muutamia kohtauksia, joita esittävät Aliiden puhdistajakuvaa.
Alussa Aliide näyttää Ingelin varjossa oleva heikolta naiselta, joka ei itse pysty tehdä mitään. Ingel aina on isosiskon roolissa, joka opettaa Aliidea. Mutta Aliiden elämän käännekohta, eli että hän oli puhdistautunut, tarkoittaa iso muutos hahmon imagossa, hän nousee ylös ja itse tuli puhdistajaksi, voimakaaksi, tärkeäksi, myrskyiseksi naiseksi.
Ensin aika tärkeä ja edustava puhdistus kohtaus on pesemisen rituaali, kun raiskauksen jälkeen naiset haluavat tulla puhtaiksi.
"(Aliide) Hän luetteloi ääneen erilaisia sukkia: silkkisukat, puuvillasukat, tummanruskeat sukat, mustat sukat, vaaleanruskeat sukat, harmaat sukat, villasukat, sukat makkaralla, aitta häämötti edessä, aamu sarasti, lasten sukat, hän oli kirtänyt laitumen kautta talon taakse, kirjotut sukat, tehtaan sukat, sukat jotka ostettiin kahdella voikilolla, sukat kolmella hunajapurkilla, kahden työpäivän palkka." (Sofi Oksanen, Puhdistus, romaani, Silberfeldt: 2012, s. 154)
Vesi auttaa unohtamaan ja voi antaa vapautta naisille, samanaikaisesti se pesee pois pahojen miesten syntiä.
"(Aliide) Sen yhden yön jälkeen tunnistin kadulla naisia, joista haistoi, että heille oli tapahtunut jotain samanlaista" (Sofi Oksanen, Puhdistus, Tragedia, WSOY: 2007, s.139)
Toinen kiinnostava puhdistustilanne on Aliiden ja Hansin rakkausprosessi, joka alkoi kun Aliide 1930-luvulla näki Hansia ja rakastui häneen, mutta Hans ei koskaan osoittanut rakkautta. Siitä asti hän on tehnyt paljon, että hän ja Hans olisivät yhdessä aina pitämällä Hansia puhtaana olentona:
"(Aliide) (...) minä tarvitsen hänen käsiään, hänen puhtaita käsiään, hänen puhtaiden käsiensä kosketusta, sillä vain Hans voi, vain Hans, vain Hansin sydän on puhdas, ainoa puhas, koko tässä maailmassa ja hän ottaa minut puhtaaseen sydämeensä ja se pelastaa minut. (Itkee)" (Puhdistus, romaani, s. 88-89)
Koska Hans ei pelastanut häntä, Aliide ajattelee, että hänellä ei ole muita vaihtoehtoja tulla pelastunuiksi, ja pätti antaa vapautta Hansille ja teki uhrauksen puhdistamalla hänen rakas ihmisen.
Viimeinen tärkeä kohtaus Aliiden tekossa on Ingelin ja Lindan viettäminen, tämä päätös pelastaa sekä Aliidea (hän voittaa Martinin luottamus) että siskonsa ja tyttärensä olemalla kaukana kauheudesta.
"Ingel ja Linda vietäisiin. Ei häntä. Eikä Hansia. Oli ajateltava kirkkaasti, ajateltava kirkkaasti Hansia. Aliiden olisi vaadittava Martinia järjestämään se, että he saisivat muuttaa Ingelin taloon, kun tämä olisi viety, mikään muu talo ei Aliidelle kelpaisi, ei hienompi, ei isompi, ei pienempi, ei mikään muu." (Puhdistus, romaani, s. 176)
Johtopäätöksen tilalle tulevat teille pari kysymystä:
1. Onko Zara uusi Aliide?
2. Kuka puhdisti Allidea?
Teidän ajatuksia ja mitä kirjoitatte noustaa minussa mielini että pitäisi lukea Puhdistus taas. Se on syvämpi kuin mä ensimmäiseksi ajattelin. :)
VastaaPoistajoo, mustakin Puhdistus on ihanimpia kirjoja ja tarinoita koskaan. sääli, että siitä (niinku Oksasestakin) on tullut niin mainstream. MUTTA. mielestäni Zaraa voi hyvin katoa ja kutsua uudeksi Aliideksi, sillä hänkin on kärsinnyt sellaisia tapahtumia, jotka ennen tapahtuivat Aliidelle. ja Zarakin puhdistuu lopuksi, ainakin jollakin tavalla. ja mielestäni Aliide itse on puhdistanut itseään, ei kukaan muuta. no joo, voidaan vaikka katsoa Zaraa sellaiseksi Aliiden puhdistusta ennustavaksi ilmiöksi, mutta se täydellinen ja oikea puhdistus, joka tapahtuu Aliidelle, on hänen oma tekemä. :) Juci
VastaaPoistaMillä tavalla on Aliide paholainen? Ja millä tavalla on hän Messias? En sano, että se ei voi olla totta, mutta minusta tuntuu, että hän on tavallinen onneton nainen, joka joutui tilanteisiin, joissa hän ei jaksanut käytäyttyä oikein. Hän vikautui. (Siksi hän on paholainen?) Ja sitten hän saa tilaisuuden hyvittää tekonsa. (Siksi hän on Messias?)
VastaaPoistaSe on meidän subjektiivinen katso ja kysymykset syntyvät luonnolisesti, kysymyksien kautta on mahdollisuus katsoa syvellisemmin, mutta ei aina täytyisi vastata, on paremmin kysyä itseltä ja odottaa mitä tulisi mieleen. Tulkinta riippuu ihmisistä, sivistyksestä.
VastaaPoista