


Osa kirjoista ei ole enää pelkkiä kirjoja. Niistä on tullut globaaleja mediatapahtumia...Näitä kirjoja odotetaan, niiden tulosta uutisoidaan ja niiden myyntilukuja seurataan kuin urheilutuloksia.Sellaiset kirjat leviävät ympäri maailmaa, kuin kassamagneettielokuvia. Niiden julkaisusta tiedetään siinä vaiheessa, kun kirjailija vain suunnittelee uuden kirjan juonta. Samaa kuin elokuvataiteessa on leffan jatko-osia, niin kirjallisuudessakin se on uusi trendi. Megakirjoista suurimpia ovat Larssonit, Harry Potterit, Dan Brownit ja Stephenie Meyerit. Nykyään kirja ei ole vain paperille pannut ajatukset, vaan se on business-idea. Kirjasta voi tulla tietokonepeli, elokuva, piirretty, lelu, cd-levy, tv-ohjelma, vaatteet, jopa ruokatuotteissa on kuvattu lasten lempihahmoja.
Image-lehdesä on oikein sanottu Tylsä Globaali kirja -ilmiöstä.
Sellaiset kirjat
tuovat ihmiset yhtään monimiljoonaiseen joukkoon. Meidän mielestämme, ne kirjat
kuuluvat viihdekirjallisuuteen, jotka paitsi iloa ja rentoutumisoloa, tuovat
mukaan kielteisesti vaikuttavia asioita. Viihdekirjallisuus estää ihmisiä
ajattelemasta, analysoimasta ja reflektoimasta. Sen tavoite on toisenlainen:
tyydyttää hetkenkestämisiä tarpeita. Se jopa jonkun verran on muodostunut
yhteiskunnan ”luokan”, joka tyytyy yksinkertaisiin asioihin kuin syviin.
Kun romaani tuotetaan kansainvälisiä markkinoita ajatellen, siitä saatetaan karsia pois jo ensi vaiheessa vaikeita nimiä, paikallisia kulttuurierikoisuuksia ja ylipäätään asioita, joita olisi vaikea kääntää eri kielelle.

Kansanrunoudentutkija Matti Kuusi on luokitellut kirjailijoita neljään
tyyppiin: kuningas, kauppias, kirjuriorja ja irtolainen. Näistä kuningas- ja
kauppiastyypit ovat liikkuvuudesta ja vaihdosta kiinnostuneet ihmiset.
Tutkimuksessamme yritämme saada selville, missä rajaa, joka eroaa aito
kirjailija yrittäjästä, kulkee?
- Kirjailijasta tulee yrittäjä silloin, kun hän itse kohtelee omaa teostaan kuin voittoa tuottava tuote.
- Kirjailijasta tulee yrittäjä silloin kun hän nuolaisee ennen kuin tipahtaa. Osa kirjailijoista on kuin kustantamon painin joka painaa tekstejä tilausten mukaan.
Varsinkin
kustantamojen näkökulmasta kirjallisuus on bisnes. Sofi Oksanen
haastattelussaan kertoo että WSOY kustantamo luokitteli kirjailijoita neljään
portaaseen, pohjalleen siihen, kuinka tuottava kirjailija on. Hän myös huomaa
että aikaisemmin ”parempilevikkisillä kirjoilla kustannetaan
vähempilevikkisiä”. Sen ansiosta sellaiset lajit kuten runot, esseet, aforismit
kustannettiin, mikä kulttuurin kannalta on tärkeää.

Monet kirjailijat joutuvat tekemään sivutöitä joten tehdä myös kirjailijan työtä. Itse asiassa kirjailijan ammatti ei koskaan ollut voittoa tuottava, kuitenkaan se ei ollut esteenä ihmisille. Kirjallisuuden historiassa on paljon mahtavia kirjailijoita jotka ammateiltaan lääkäriä, insinööriä ja jopa tehtaiden työntekijöitä. Esimerkiksi amerikkalainen kirjailija John Steinbeck oli ammatiltaan kalatehtaan työntekijä, William Sydney Porter on enemmän kuuluisa nimeltään O.Henry oli apteekkari, George Orwell toimi siirtomaavirkamiehena, Mark Twain oli kullankaivaja, kaivosmies ja höyrylaivan kapteeni, venäläiset kirjailijat Anton Chekhov ja Michael Bulgakov olivat lääkäreitä, Jack London oli merimies ja kullankaivaja jne.
Käännepuoli on se, että sellaiset kirjailijat ovat
muodostuneet harhaan johtavaan mielikuvan kirjailijoista ja kirjallisuudesta. Ilman
muuta ei saa asettaa rajoja ihmisille itseään toteutumisessa. Toisaalta, kuvitelkaa
hetkeksi, mitä olisi, jos joka toinen ryhtyisi lääkäriksi,
poliisiksi, tiedemieheksi, presidentiksi... Edistääkö se yhteiskunnan
ja koko ihmiskunnan kehitystä? Todennäköisesti, meitä odottaisi silloin
sekasotku. Sillä tavoin haluamme näyttä teille, että pätevyys on yhtä kaikille
ymmärtävä ja tärkeä tarve. Nykyään rima oli alennettu niin
matalasti ja yhteiskunta ei asettaa enää kriteereija jotka erottavat
kirjailijoita muista, ehkä sen takia olemme törmänneet viihdekirjallisuuden
valta-asemaan? Se, mitä me kaipaamme nykymaailmassa, on laatu, ajatusten
mahtavuus ja henkilön suurenmoisuus. Missä ne kirjallisuuden titaanit ovat,
ovatko he kadonneet?...
Lukija on myös vastuussa niistä muutoksia, jotka ovat tapahtuneet
nykykirjallisuudessa. Jos kirja läpäisi vähän tiukemman karsinnan ja lukija ei
”söisi” kaikkea mitä tuotettaan, ehkä kirjallisuuden laatu oli korkeampi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti