Sofi Oksanen ilmiönä [2]: Asiantuntijan näkökulma
Kirjallisuuden yliopistonlehtori Elina Armisen
haastattelu
Toista
postausta varten kysyimme Itä-Suomen yliopiston lehtorin Elina Armisen mieltä
Sofi Oksasesta. Haastattelussa Elina Arminen kertoo tutkijoiden voivan vain
arvailla Oksasen suosion salaisuutta. Hän lisää kuitenkin, että joitakin
huomioita sen syistä voi tehdä: ”…ajattelisin niin, Sofi Oksanen hyödyntää
taitavasti kirjailijakuvaansa markkinoinnissa ja julkisuuden hallinta on osa
hänen työtään, mutta olisi liian kapeaa pitää häntä ja hänen teoksiaan
laskelmoituina tuotteina. ”
1. Voiko puhua Sofi Oksasesta
ilmiönä?
Sofi Oksanen on toiminut kirjailijana ja on ollut
sen myötä esillä julkisuudessa jo yli kymmenen vuotta ja julkaissut useita teoksia.
Ainakaan hetkellisestä ilmiöstä ei mielestäni kannata puhua. Hänen
julkisessa kirjailijakuvassaan on kyllä paljon piirteitä, jotka ovat tyypillisiä tämän hetken menestyskirjailijoille
ja kirjalliselle kulttuurille yleisemminkin.
2. Miksi Sofi Oksanen on niin
suosittu?
Sofi Oksasen kirjailijakuvassa yhdistyy asioita, jotka tekevät hänen tuotannostaan ja
persoonastaan sekä lukijoita että julkisuutta kiinnostavan.
Tärkein lienee se, että Oksanen on hyvä kirjailija, joka kirjoittaa teemasta, jota suomalaisessa ja länsieurooppalaisessa kirjallisuudessa on käsitelty hyvin vähän, eli Viron asemasta neuvostoaikana, ja erityisesti naisten näkökulmasta. Se kiinnostaa laajasti Suomen ja Viron ulkopuolellakin.
Suosioon vaikuttaa varmaankin myös se, että Oksanen kirjoittaa tavalla joka avautuu hyvin monentyyppisille lukijoille: hänen teoksilleen on tyypillistä jännittävä juoni, kiinnostavat, vahvat henkilöhahmot ja todenmukaisuuteen pyrkivä esitystapa sekä se, että hän ei kaihda raadollisia ja järkyttäviäkään teemoja. Järkyttävien kohtausten suora kuvaaminen jakanee paljonkin lukijoiden mielipiteitä, mutta ei jätä kylmäksi.
Toinen tärkeä asia on toki se, että hän hallitsee hyvin suhteensa mediaan ja hänen teoksensa ovat saaneet runsaasti julkisuutta ja hän on erittäin palkittu kirjailija. Sofi Oksasen julkisuuskuva on erittäin hallittu. Taitavan ammattilaisen tavoin hän on osannut hyödyntää julkisuutta, palkintoja ja teostensa ja muun julkisen toimintansa nostamaa keskustelua.
Tärkein lienee se, että Oksanen on hyvä kirjailija, joka kirjoittaa teemasta, jota suomalaisessa ja länsieurooppalaisessa kirjallisuudessa on käsitelty hyvin vähän, eli Viron asemasta neuvostoaikana, ja erityisesti naisten näkökulmasta. Se kiinnostaa laajasti Suomen ja Viron ulkopuolellakin.
Suosioon vaikuttaa varmaankin myös se, että Oksanen kirjoittaa tavalla joka avautuu hyvin monentyyppisille lukijoille: hänen teoksilleen on tyypillistä jännittävä juoni, kiinnostavat, vahvat henkilöhahmot ja todenmukaisuuteen pyrkivä esitystapa sekä se, että hän ei kaihda raadollisia ja järkyttäviäkään teemoja. Järkyttävien kohtausten suora kuvaaminen jakanee paljonkin lukijoiden mielipiteitä, mutta ei jätä kylmäksi.
Toinen tärkeä asia on toki se, että hän hallitsee hyvin suhteensa mediaan ja hänen teoksensa ovat saaneet runsaasti julkisuutta ja hän on erittäin palkittu kirjailija. Sofi Oksasen julkisuuskuva on erittäin hallittu. Taitavan ammattilaisen tavoin hän on osannut hyödyntää julkisuutta, palkintoja ja teostensa ja muun julkisen toimintansa nostamaa keskustelua.
3. Mitä mieltä olet siitä,
että Oksanen puuttuu politiikkaan?
Yhteiskunnallinen keskustelu ja kantaaottavuus ovat
olleet aina kirjailijan työssä tärkeitä.
Poliittinenkin keskustelu on osa sitä.
4. Pitäisikö sinun
mielestäsi kirjailijan olla puolueeton vai voiko hän ottaa kantaa maailman
menoissa (esim. kommentoida politiikkaa jne.)?
Kirjailija voi
totta kai ottaa kantaa
yhteiskunnallisiin ja poliittisiin kysymyksiin, jos kokee sen tärkeäksi. Kirjailijan
yhteiskunnallisena vaikuttamisena näen sekä sen, että kirjailija kirjoittaa
teoksissaan yhteiskunnallisista ja poliittisistakin teemoista sekä sen, että
hän puhuu niistä muilla foorumeilla. Mielestäni on hyvä muistaa, että monet kirjailijat ovat aina olleet
poliittisia keskustelijoita, yhteiskuntajärjestelmien tukijoita tai
arvostelijoita ja esittäneet visioita ajankohtaisista asioista. Kirjallisuushan ei ole muusta maailmasta
erillinen maailma, vaan osallistuu aina erilaisten arvojen luomiseen.
Poliittisuus on
hyvin kirjailijakohtaista: suora yhteiskunnallisuus ja poliittisuus ovat toisille luontevampia,
toisten kannanotot ovat rivien välissä ja osa kirjailijoista keskittyy
pikemminkin viihteellisiin, esteettisiin tai filosofisiin kysymyksiin. Eivätkä
ne sulje toisiin pois.
5. Luuletko, että Sofi Oksasesta on
tavallaan tullut produkti?
Sofi Oksasen yhteydessä puhe tuotteistamisesta tai brändäyksestä on ollut laajasti esillä,
kuten myös vaikkapa Jari Tervon tai Kari Hotakaisenkin yhteydessä. Nämä kirjailijat
ovat esiintyneet laajasti julkisuudessa ja ottaneet haltuun monenlaisia
medioita. Mainonta on ollut myös näkyvää ja henkilökeskeistä.
Kirjallisuuspuheessa brändillä on viitattu tavaramerkin kaltaiseen ominaislaatuun, josta yleisö tunnistaa kirjailijan ja hänelle tyypillisen kirjallisen tuotteen. Mielestäni puhe brändeistä ja tuotteistamisesta on siinä mielessä harhaanjohtavaa, että se tuo mukaan oletuksen suunnitelmallisesta tuotekehittelystä yleisön mieltymyksiä silmällä pitäen ja hiotuista markkinointistrategioista. Samoin brändiin liittyy myös mielikuva ennalta arvattavasta laadusta. Tämä ei oikein istu haastavaan kaunokirjallisuuteen tai taiteeseen. Suomalaisten menestyskirjailijoiden kohdalla kyse on harvoin kovinkaan suunnitelmallisesta tuotteistamisesta. Hyvä kirja on edelleen kaiken perusta, ja siihen liittyy aina taiteellisen luomisen ja uusiutumisen haasteita.
Kirjallisuuspuheessa brändillä on viitattu tavaramerkin kaltaiseen ominaislaatuun, josta yleisö tunnistaa kirjailijan ja hänelle tyypillisen kirjallisen tuotteen. Mielestäni puhe brändeistä ja tuotteistamisesta on siinä mielessä harhaanjohtavaa, että se tuo mukaan oletuksen suunnitelmallisesta tuotekehittelystä yleisön mieltymyksiä silmällä pitäen ja hiotuista markkinointistrategioista. Samoin brändiin liittyy myös mielikuva ennalta arvattavasta laadusta. Tämä ei oikein istu haastavaan kaunokirjallisuuteen tai taiteeseen. Suomalaisten menestyskirjailijoiden kohdalla kyse on harvoin kovinkaan suunnitelmallisesta tuotteistamisesta. Hyvä kirja on edelleen kaiken perusta, ja siihen liittyy aina taiteellisen luomisen ja uusiutumisen haasteita.
Me muokkasimme haastattelua
hieman.
Kuvat:
1.
http://www.iltalehti.fi/viihde/2012083016022111_vi.shtml2. http://bonheurdelire.over-blog.com/article-purge-de-sofi-oksanen-le-livre-de-poche-105338663.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti